» Blog » Garść przemyśleń o Age of Sigmar (cz.2)
23-06-2017 20:10

Garść przemyśleń o Age of Sigmar (cz.2)

W działach: warhammer, skirmisk, ageofsigmar, duperele | Odsłony: 602

Garść przemyśleń o Age of Sigmar (cz.2)

Rok temu, na łamach CommandPoint.pl popełniłem tekst, poświęcony grze Warhammer: Age of Sigmar, a konkretnie moim przemyśleniom na temat tej gry, zebranym mniej więcej pół roku po jej premierze. W sumie, to dużą część uwagi poświęciłem wielkiemu zamieszaniu, jakie tejże premierze towarzyszyło w konsekwencji całkowitego ubicia Starego Świata i wydawanej do tej pory przez Games Workshop gry bitewnej Warhammer Fantasy. Odważna decyzja wymiany dużej, rozwijanej od lat linii produktów na coś nowego i zupełnie niepodobnego do poprzedniczki – to wśród fanów musiało wywołać emocje, nie było innej opcji.

Ciężko jest moim zdaniem recenzować grę bitewną, szczególnie niedługo po jej premierze. Recenzować można produkt: starter, podręcznik, nawet zestaw figurek. Ale recenzowanie całej linii produktów, zwłaszcza w momencie gdy linia ta dopiero zaczyna powstawać jest zadaniem w moim odczuciu dość karkołomnym i staram się takich pomysłów nie uskuteczniać. Z bitewniakiem tuż po premierze jest tak, że ocenianie go to klasyczne wróżenie z fusów. Niejeden świetnie zapowiadający się system padł zanim dobrze zdążył rozwinąć skrzydła, zaś gra mająca nieszczególnie imponujące początki zawsze ma szansę rozwinąć się w coś fajnego.

Cały tekst do przeczytania na łamach CommandPoint.pl

Komentarze


Vukodlak
   
Ocena:
+1

Innymi słowy, świat nie porywa, ale reguły działają i robią swoje. Pewnie dlatego nowa edycja WH40k ma wyraźne podobieństwa do AoS w zasadach, ale świat pozostaje w dużej mierze taki sam. Aczkolwiek ewidentnym jest, że trochę zeszli z powszechnie wyśmiewanego już grimdarku. 

27-06-2017 12:43
ajfel
   
Ocena:
0

O nowej czterdziestce jeszcze się szerzej nie wypowiem, bo rulebook mam od paru dni i zbyt wiele jeszcze nie poczytałem. Podobieństwa do AoS widzę bardziej w ogólnej koncepcji (odpowiedniki warscrolli, 3 tryby rozgrywki etc) niż w samej mechanice, co ogólnie podoba mi się. 
Zmiany w uniwersum są jak dla mnie zarysowane mętnie póki co.  

28-06-2017 12:09
Kanibal77
   
Ocena:
0

@Vuko

W którym momencie bo nie zauważyłem? Serio pytam, co jest mniej grimdarkowe, a bardziej jakieś inne?

28-06-2017 12:10
Vukodlak
   
Ocena:
0

To nie zauważyłeś powrotu uber Roboute Guillimana i jego smutnych rozważań jak to wspaniałe, świeckie Imperium zamieniło się w totalitarny, konserwatywny reżim teologiczny, którego z Imperatorem chcieli za wszelką cenę uniknąć? Jakżesz cierpi, że wśród ludzi rządzi ignorancja i ślepa wiara w boga, którego nie ma. Jakież katusze przeżywa oglądając niedolę zwykłego człowieka, brak oświaty i wolności. Toteż reformuje radę Lordów Terry i wywala niekompetentnych fanatyków, przejmuje oficjalnie stery cesarstwa i rozpoczyna krucjatę w celu odzyskania utraconych światów i zaprowadzenia porządku w Imperium, które ma wyglądać tak, jak chciał Imperator - ten nawet udziela mu audiencji! I ci Eldarzy pomagający w czasie bitwy o Terrę. Nie wspominając o nowych, super-duper przekozackich uber Kosmicznych Marines, którzy przez 10.000 lat dojrzewali w słoikach i nagle zalali galaktykę, żeby kopać tyłki wrogom ludzkości. Jest chyba nawet wzmianka o tym, że gdy Adeptus Mechanicus zaczęli coś bąkać o grzechu innowacji i herezji nowych procesów produkcyjnych, to Cawl i Guilliman kazali im się zamknąć i zachować uwstecznione bzdury dla siebie.

No i Eldarzy, którzy nagle zaczynają się budzić i wpadają na plan jak zagłodzić Slaanesha na śmierć, jednocześnie tworząc na szybko swojego nowego boga w Spaczni. Dodajmy Necronów, których ugładzili już w poprzedniej edycji i z niewolników kosmicznych wampirów, zrobili z nich samodzielną rasę. Trochę tego jest.

@ajfel

Przyjrzyj się w wolnej chwili dokładniej. Tych podobieństw jest więcej. :) Znika tabela To Hit, zastąpiona przez arbitralną wartość trafiania w walce wręcz. Dokładnie tak samo jest z bronią strzelecką. Rzut na rany jest ograniczony do minimum (S 2x większe od T celu +2, S>T +3, S=T +4, S<T +5, S 2x mniejsze od T +6), pojazdy i sprzęt też mają Wounds, częstokroć ich ruch, ataki, siła i inne staty zależą od ilości W (czasami nawet rosną im mocniej walisz w danego bazyla). Ja jeszcze sobie sprawiłem Index: Chaos i widzę, że podobieństw do Warscrolli jest więcej, choć to wciąż ma wyraźny charakter i ducha WH40k. Ogólnie ludzie raportują w sieci, że trzeba się przyzwyczaić, ale znacznie to wszystko zwiększa prędkość i przyjemność z gry. Tylko powergamerzy i turniejowcy znowu zaczynają płakać.

28-06-2017 13:27
ajfel
   
Ocena:
0

Dla mnie na chwilę obecną wygląda to na dobry kierunek: szybciej, łatwiej, niższy próg wejścia. Ale bez tak radykalnych rewolucji jak w AoS. Zresztą społeczny odbiór też jest bardziej stonowany i umiarkowanie pozytywny niż lamenty po premierze AoS (tam była trochę inna historia). 

Primaris marines akurat wyglądają bardzo fajnie imho (nie licząc fruwającego czołgu), tylko fluffowo ich za bardzo nie ogarniam i nie znalazłem podpowiedzi, jak się ma ich obecność w chapterze do struktury organizacyjnej, podziału na kompanie etc. 

28-06-2017 14:15
Vukodlak
   
Ocena:
0

Ja się też generalnie raduję, wygląda to znacznie ciekawiej, niż kilka ostatnich edycji 40k i pałowania się niuansami. Jeszcze nie miałem okazji zagrać i niestety nie zanosi się na to, że będę miał taką sposobność w najbliższym czasie.

Wiesz, Primaris Marines mnie nie szczypią w oczy. Zawsze lepiej mieć jakieś dodatkowe modele do wyboru. Na dokładniejsze info fluffowe musisz poczekać do Codexów. Indexy zawierają w 90% mięso do gry - swoją drogą, zastanawiam się czy w ogóle jest sens je kupować, jeżeli zasady z Codexów mają zmienić armie, które widzimy w Indexach. Tego nikt nie wie. Co do Primaris Space Marines - na razie jest tak, że to normalni członkowie swoich zakonów. Tyle tylko, że formują własne oddziały i nie mieszają się ze zwykłymi. Nimi się chyba zastępuje padłych w boju Marines, aż do momentu gdy wszyscy lojaliści będą już tylko wersją ulepszoną. Garść nowych zakonów utworzono też tylko z Primaris Marines. Podejrzewam, że Angry Marines składają się tylko z osobników Primaris. ;)

28-06-2017 19:31

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.